E-mail marketing og automatisering

Relationsskabende markedsføring, der virkelig batter

 

De senere år er e-mail marketing virkelig kommet på listen over de mest effektive kanaler at benytte i sin online markedsføring.

Det skyldes nemlig, at du som virksomhed kan både uddanne, skabe awareness, vise dine produkter og kompetencer frem, lave værdifuldt content og relationsskabende markedsføring, der sørger for at fastholde dine eksisterende kunder og ikke mindst føre potentielle kunder igennem salgstragten på den bedst tænkelige måde.

Derudover kan du lave kampagner, som du år for år kan benytte dig af igen og igen. Du kan også lave automatiserede flows, der er målrettet mod de forskellige målgrupper, du har. Du kan segmentere, lære dine kunder bedre at kende og generelt skabe connection med dine kunder, du ikke troede var muligt.

 

Lav kampagner, du kan bruge på alle kanaler

 

Du kender helt sikkert til nyhedsbrevet. En mail, som præsenterer et givent emne, som du gerne vil have at dine læsere skal lære mere om.

Men faktisk siger de store guruer, såsom Christina Klitsgaard og Mette Will, at du langt hellere skal satse på at lave kampagne-baserede nyhedsbreve. Altså lave en serie af mails, der kører over en periode. Frem for kun at udsende ét nyhedsbrev ud hist og her.

 

Og præcis dét fokus har jeg taget til mig. For det virker!

 

Det virker. Det virker, fordi vi med en række psykologiske værktøjer kan hjælpe folk igennem salgstragten uden, at vi virker irriterende eller intimiderende. Til gengæld øger vi vores brand awareness. Vi lærer en hel masse om vores kunder, deres adfærd og interesser, som i sidste ende gør, at vi fastholder vores kunder frem for at jage dem væk med uinteressante nyhedsbreve, der forsøger at ramme en bred skare.

Sæt din e-mail marketing på autopilot

 

Derudover fortæller Casper Ackermann, og alle de andre os også, at vi skal fokusere på at lave automation. For det kan vi nemlig med e-mail marketing. Og dét er smart, når først det er opsat.

For når først du har lavet en mailserie på 3-5-7-10 mails (eller flere), så kører flowet gennem en trigger, der automatisk udløses, når en bruger af dit website gør en handling – som eksempelvis at tilmelde sig dit nyhedsbrev. På den måde sparer du en masse tid, og du tjener samtidig penge, mens du knokler videre med alt muligt andet.

Jeg elsker disse flows! Særligt, fordi jeg er god til at opsætte dem for mine kunder. Jeg kan se, at det rent faktisk giver pote og at kunderne interagerer.

Så har du ikke allerede et velkomstflow, en tabt kurv trigger, et fødselsdagsflow eller noget helt fjerde eller femte, er det bare med at komme i gang – og husk, at jeg hellere end gerne hjælper dig med sparring og/eller at udforme hver enkelt mail.

 

 

Leadgenerering og samspillet mellem de forskellige kanaler

 

Det er også vigtigt at få styr på dine kampagner på tværs. For rent psykologisk set ved vi, at vi skal påvirkes mere end én gang før, at vi foretager et køb. Så husk alle dine kanaler ind i din markedsføring – gerne i samspil med hinanden.

Brug eksempelvis de sociale medier til at indsamle leads til din e-mail marketing. Og omvendt kan du bruge din e-mail marketing til at reklamere for dine sociale medier og selvfølgelig altid henvise begge kanaler ind til dit website. Men det række også længere ud end dette. For har du et emne, du gerne vil brande ud, er det lige så vigtigt, at du fortæller om det på alle dine kanaler samtidig. På den måde sørger du for at ramme bredest ud til din målgruppe, så flest muligt bliver ramt af din kampagne.

Så når du starter et samarbejde med mig, skaber jeg en strategi for din e-mail marketing, der danner grundlag for hele din markedsføring. På den måde rammer du din målgruppe præcis dér, hvor de er, og hvor det virker allerbedst.